Society 5.0 As A Solution For Small And Medium Micro Businesses In Pandemic Times

Karina Odia Julialevi

Abstract


Since the pandemic hit, micro, small, and medium business actors have been confused about how to keep the businesses they built running so they can still earn income. The purpose of this research is to find out how the development conditions and strategies of micro, small, and medium enterprises in the era of society 5.0 changed during the pandemic era. The method used in this research is to use qualitative methods by searching data, collecting data, and analyzing it in the research process. The results showed that Society 5.0 during the pandemic proved to help most micro, small, and medium enterprises be able to maintain and develop their businesses. This is marked by digitalization, using the media marketplace as a solution for buying and selling in the midst of a pandemic.

Keywords : Micro, Small and Medium Enterprises, Pandemic, Society 5.0.


Full Text:

PDF

References


Aditya Wardhana. Strategi Digital Marketing Dan Implikasinya Pada Keunggulan Bersaing UKM di Indonesia.

Agus Supriyanto, Venia Rosmalia, Alef Sa’di Aman, Af’idatun Nisa’, Ulia Ayuning Tias, Lu’lu’il Maknun, Uswatun Khasanah, Himayatul Ulya, Aulia Septiana, Ayu Khamidatun, M. Daffa Rafi S, M. Agus T. Pemanfaatan Sosial Media Sebagai Pemasaran Bisnis Di Era Society 5.0.

Andre Hidayat, Marlina Dwi Cahyanti, Masroor Ahmad. (2022). Strategi Pengembangan Kualitas SDM “GENERASI MILLENIAL DAN GENERASI Z” Dalam Menghadapi Persaingan Global Era 5.0. 1 (1).

Arianto, Bambang. (2020). Pengembangan UMKM Digital Di Masa Pandemi Covid-19. Administrasi Bisnis. 6 (2).

Bahtiar, Rais, Ragil. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Sektor Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah Serta Solusinya. 8 (10).

Dewi Anggraini, Syahrir Hakim Nasution. Peranan Kredit Usaha Rakyat (KUR) Bagi Pengembangan UMKM Di Kota Medan (Studi Kasus Bank BRI).

Diah Chaerani, Melda Noereast Talytha, Tomy Perdana, Endang Rusyaman, Nurul Gusriani. (2020). Pemetaan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Pada Masa Pandemi Covid-19 Menggunakan Analisis Media Sosial. Unpad Dharmakarya. 9 (4).

Hadion Wijoyo. Widayanti. (2020). Digitalisasi Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Di Era Pandemi Covid-19.

Hermi Sularsih, Akhamad Nasir. (2021). Strategi UMKM Dalam Meningkatkan Pendapatan Di masa Pandemi Covid-19 Guna Mempertahankan Kelangsungan Usaha Di Era Revolusi Industri 4.0 (Studi Pada UMKM Makanan Dan Minuman Di Kabupaten Pasuruan). Paradigma Ekonomika. 16 (4), 2684-7868.

Kurniaty, Sujaib Hannan, Masyhadiah. (2020). Strategi Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Pada Dinas Koperasi UMKM Perindustrian Dan Perdagangan (KUPERINDAG) Kabupaten Mamasa. Conference Series. 2 (2), 2686-3472.

Rahmini, Suci, Yuli. (2017). Perkembangan UMKM ( Usaha Mikro Kecil dan Menengah) Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Cano Ekonoms. 6 (1), 2301-9506.

Safitri, Indri. (2020). Peluang, Tantangan Dan Strategi Pengembangan UMKM Di Indonesia Pada Masa Pandemi Covid-19.

Seto, Agung, Anggoro. (2022). Ekonomi Kreatif Berbasis Digital Dan Kemandirian Masyarakat Era Society 5.0.

Sofi Maya Sari, Yunizar Yunizar, Dina Sartika. (2020). Penentu Keunggulan Bersaing Pada UMKM: Apakah Kompetensi digital Dan Orientasi Kewirausaha Penting. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Bisnis dan Kewirausahaan. 5 (1).

Sudaryanto, Ragimun dan Rahma Rina Wijayanti. Strategi Pemberdayaan UMKM Menghadapi Pasar Bebas Asean.

Syakir Sofyan (2017). Peran UMKM (Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah) Dalam Perekonomian Indonesia. 11 (1).

Website: http://repository.unika.ac.id www.ditpsd.kemdikbud.go.id www.gramedia.com www.identitasunhas.com www.pajaknesia.id


Refbacks

  • There are currently no refbacks.